19 July 2020

Guess who's back?! (+ my blogging career story)

Toen ik ongeveer veertien jaar oud was, werd ik geïntroduceerd tot de wondere wereld van blogs door een klasgenoot. Ik vond ik het idee eerst heel vreemd, want "waarom zouden mensen alles over hun leven willen delen met wildvreemden online?" - mind you, dit is de tijd vóór dat social media dagdagelijkse kost werden. Behalve misschien Netlog (soort van voorloper op Facebook) bestonden sociale media nog niet echt in ons klein Belgenlandje.

Na een tijdje voor de blog van mijn klasgenoot te hebben geschreven, besloten een vriendin en ik een eigen blog te starten. We creëerden dagelijkse blogposts en dreven elke maand een mooi aantal mensen naar onze website. We mailden regelmatig met bedrijven, organiseerden winacties voor onze lezers, en creëerden themaweken. We vonden alles leuk!

Onze blog hadden we Fashionologie gedoopt. Dus fashion als een vak op school, zeg maar. We schreven voornamelijk over beauty, fashion en lifestyle. Maar er werd ook over andere onderwerpen geschreven. Ik vond andere onderwerpen heel interessant en schreef dan ook vaak over muziek. Het werd uiteindelijk een mooie mix van onze interesses!


ENGLISH: I got introduced to the world of blogging when I was about fourteen years old when a classmate had started her own blog. At first I thought it was a really strange concept, because "why would anyone like to share their life with strangers online?" - mind you, this is pre social media times. I believe we did have a predecessor of Facebook in Belgium, but that was about it. After a while, a friend and I decided to create a blog anyway. We posted daily and got quite some visitors every month. We also mailed with companies and organised giveaways. In general, everything was good fun!

Our blog was called Fashionlogie. Sort of like having fashion as a subject in school. Our blog posts were mostly about beauty, fashion and lifestyle. But I often wrote about music too. It became a nice blend of our interests at that time!


Enkele maanden in ons blog avontuur ging het platform dat we gebruikten een update krijgen. Dit zou 's nachts gebeuren en de volgende dag zouden we het vernieuwde platform kunnen gebruiken. Maar zoals dat gaat bij updates, duren ze altijd langer dan verwacht. Maandenlang konden we het platform niet gebruiken en verloren we niet alleen al onze lezers, maar ook al onze gecreëerde content. Maanden en jaren dagelijkse posts in een klap weg!

Mijn klasgenoot had hetzelfde probleem ondervonden en besloot even later haar blog opnieuw op te starten op een ander platform. Ik volgde haar voorbeeld en blies ook terug leven in onze blog op een ander platform. Mijn partner in crime had in de tussentijd een vriendje gekregen en had haar interesse in de blog helaas verloren. Dus werd het een solo project.

Al snel werd duidelijk dat dagelijkse updates me te veel waren en ik er niet zoveel plezier meer uithaalde. Langzaamaan verschenen er dus minder berichten op de blog. Tot ik er begin 2014 dan eindelijk een streep onder kon zetten. Na ongeveer vier jaren was Fashionologie afgelopen. Het waren vier mooie en heel leerrijke jaren.

Dit was echter niet het einde van mijn "carrière" als blogger. Ik besloot dat ik wel nog steeds mijn eigen plekje wilde op het wereldwijde web. Ik maakte een nieuwe blog aan en noemde deze Sfeja. Dit is hoe ik mijn naam uitspreek en dus de perfecte naam voor mijn eigen blog, waar ik alle dingen die ik leuk vind kan delen met wie het lezen wil. Welkom!


ENGLISH: After a while the blogging platform we were using was going to get an update overnight. But as is usually the case with updates, they take longer than expected. We couldn't use it for months and lost all our followers as well as all our content. My classmate had the same problem and decided to start her blog again on a different platform. This inspired me to do the same. However, my friend has gotten a boyfriend and lost interest in the blog. So it became a solo project!

I realised quickly afterwards that posting daily updates wasn't sustainable for me and I didn't get the same amount of pleasure from blogging by myself on a blog that had started as a fun thing to do with a friend. So slowly posts appeared less often, until I finally decided to end blogging on Fashionologie at the start of 2014. 

However, this wasn't the end of my blogging "career". I decided that I did want to have my own little corner on the worldwide web. And that is where Sfeja emerged. This is how I pronounce my name, so it's the perfect name for my bog where I can share whatever I like. Welcome!



Ik ben de laatste tijd niet heel actief geweest op mijn blog, maar met het maken van deze blogpost heb ik herontdekt hoe leuk ik het vind om te schrijven. Je kan dus snel meer posts van me verwachten! Houd deze blog dus in de gaten!


ENGLISH: I haven't been posting much on this blog lately, but creating this blog post made me realise how much I like to write. SO keep an eye out on this page for more blogposts in the near future!





No comments:

Post a Comment

Thanks for sharing your opinion!