6 March 2015

Sabaton @ Lotto Arena (13/02/2015)

Op de eerste vrijdag de dertiende van dit jaar ging ik naar een concert van Sabaton. Ik had al lang uitgekeken naar het concert van deze Zweedse powermetalband. Ik had ze al enkele keren live gezien op festivals (Graspop, Fortarock, ...), maar was nog nooit naar een zaalconcert van hen gegaan, dus wist niet goed wat te verwachten. Maar één ding is zeker: ik ging zeker niet teleurgesteld naar huis!

ENGLISH: On Friday the tirtheenth I went to see Sabaton play live at Lotto Arena in Antwerp, Belgium. I had been looking forward to this concert for quite a while, because I had seen Sabaton play live at festivals (Graspop, Fortarock, ...), but never in a venue. I didn't know what to expect, but I sure as hell didn't go home disappointed!


Mijn vriend en ik kwamen redelijk aan. Zeer laat als je weet dat er al vanaf 's middags mensen stonden te wachten. We konden echter nog makkelijk ergens vooraan in de zaal gaan staan. We besloten om dit niet te doen en eerst de zaal eens wat te verkennen, aangezien het voor ons allebei de eerste keer in de Lotto Arena was. Een grote zaal en waar je ook staat/zit, je ziet het podium altijd goed. Helemaal toppie! We zijn op een zitplaats aan de rechterkant van het podium gaan zitten, waar we naar de voorprogramma's keken.

Het eerste voorprogramma was Battle Beast, een Finse heavy metal band, die mij helemaal omver heeft geblazen. Deze band bracht een heerlijke set, met veel kracht en enthousiasme. Ze kregen makkelijk heel het publiek mee! Ik had nog nooit van de band gehoord en nog nooit naar hun muziek geluisterd, maar ze waren geweldig goed. Ik besloot meteen na hun performance dan ook een album van hen te gaan kopen bij de merch! Ook zocht ik voor gratis oordoppen (wat verplicht is in België), maar heb er helaas moeten kopen. Minpunt, Lotto Arena!

ENGLISH: My boyfriend and I arrived pretty late, but we could easily stand in the first half of the crowd. We didn't and decided to check out the venue first, since it was for both of us the first time in Lotto Arena. We liked the fact that no matter where in the venue you're standing, you can always see the stage really well! We decided to check out the support acts sitting down. The fisrt support acts was the Finnish band Battle Beast. This band absolutely blew me away. They played with such a force and they were really amazing, so immediately after the show I went and bought their album at the merch stand. I also bought some ear plugs, because I couldn't find free ones (which is obliged for venues in Belgium), so yeah, screw you for that, Lotto Arena.



Na Battle Beast was het tijd voor het tweede voorprogramma: Delain. Deze Nederlandse band kende ik van naam, maar qua muziek waren ze volledig onbekend voor mij. Ik vond Delain zeker niet slecht, maar helemaal mijn ding was het niet. Ik was echter wel helemaal te vinden voor hun nummer 'We Are The Others'! Verder heb ik wel van de show genoten, maar een concert van hen alleen is helaas toch niets voor mij. Na Battle Beast en Delain besloten mijn vriend en ik om toch naar de staanplaatsen te gaan. Because let's face it: daar is er het meeste sfeer!

ENGLISH: The second support act of the evening was the Dutch band Delain.I knew their name, but had never heard their music before. They were not really my style, but I definitely enjoyed their show. I réally liked their song 'We Are The Others'! Especially after looking up the meaning behind it. Amazing! After Battle Beast and Delain, it was time for Sabaton! We decided to go to the standing places, because let's face it: that's where the greatest atmosphere is!

Sorry for the blurry picture!

Het optreden van Sabaton in één woord samengevat: fan-fucking-tastisch! Ze hadden er zin in, net als het publiek. Dat was duidelijk te merken aan het enthousiasme waarmee de band op het podium speelde en aan hoe hard het publiek meedeed met echt waar alles! Er werd gelachen, meegezongen, voorgezongen ('Swedish Pagans' all. fucking. evening), onnozel gedaan, gesprongen, geheadbangd, ... Sfeer was er zeker niet tekort. Deze show was mijn ticket van €35 (meer dan ik meestal aan shows uitgeef) meer dan waard! Ik zou zo opnieuw gaan!

ENGLISH: I can easily summarize Sabaton's performance in one word:fan-fucking-tastic! The band enjoyed it and so did the crowd. Neither had one boring moment and everyone was enthusiastic. The crowd did everything the band asked. And more! We laughed, headbanged, sung 'Swedish Pagans' all evening long, we acted crazy, we jumped, ... The atmosphere was great! This show was definitely worth the €35 I spent on it (which is more than I usually do). If I could, I'd go back immediately!


All of the pictures and videos are made by me.

No comments:

Post a Comment

Thanks for sharing your opinion!