12 September 2014

WorldRX 2014: Lohéac

Ik ga al een zestal jaar met mijn vader mee naar verschillende rondes van het Europees kampioenschap rallycross. Sinds dit seizoen zijn de Europese kampioenschappen wereldkampioenschappen geworden, maar daardoor ga ik alleen nog maar liever mee! Ik ben al in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Zweden naar de rallycross geweest. We maken er altijd een gezellig weekendje van! Het is meestal een weekend zonder make-up en zonder internet (two things I like), maar de geur van verbrand rubber, het geluid van ronkende motoren en goed gezelschap waarmee ik een nieuw stukje van de wereld kan zien maakt dat allemaal goed! Vandaag mijn verslag van Lohéac!

ENGLISH: I've been joining my dad to rallycross European Championship rounds for six years now. This season the European changed into World and that makes me like it even more! I've been to rounds in Belgium, The Netherlands, Germany, France, England and Sweden. We always make it a lovely weekend! It's usually a weekend without internet and without make-up (two things I like), but the smell of burned rubber, the sound of roaring engines and the good company with whom I discover new places makes that all okay! Today: my Lohéac report!

Welcome to Lohéac, a Mecca for rallycross lovers!


We vertrokken vrijdagochtend al heel vroeg, aangezien Lohéac best wel een eindje rijden is. In de late namiddag kwamen we eindelijk aan, parkeerden we onze auto op een van de vele parkings en besloten we het automuseum (dat vlak naast het circuit ligt) te gaan verkennen. Omdat we tickets voor de rallycross hadden, mochten we er binnen voor een luttele €5 per persoon. Een mooie prijs voor wat je er allemaal te zien krijgt! Als je ooit toevallig eens in de buurt van Lohéac komt en je wel te vinden bent voor auto's is dit museum echt je bezoekje waard!

ENGLISH: We left home very early Friday, because going to Lohéac is quite a drive. We arrived in the late afternoon, parked our car on one of the many parkings and decided to pay the automusuem (it's next to the circuit) a visit. We only needed to pay €5 per person, because we had tickets for the rallycross. A nice price for what you get to see! If you're ever in the neighbourhood of Lohéac and you like cars, pay this museum a visit!

1. old cars // 2. very awesome looking race car // 3. minature of Tour De France // 4. formula 1 car // 5. minature of a garage // 6. old cars // 7. old cars // 8. old racing car my father once drove in with J.L. Pailler while pretending he was press (AWESOME!) // 9. very long racing car and a motor cycle

Mijn vader was al enkele keren in Lohéac geweest, maar mijn vriend en ik waren nog echte Lohéac-groentjes. Na onze heuse museumtoer (het museum was zoveel groter dan verwacht!) besloten we dan ook eerst het circuit eens te gaan bekijken en alvast te zoeken naar de ideale zitplaats voor de komende twee dagen. Maar we deden zoveel meer dan dat! Zo had ik de mogelijkheid om een handtekening te krijgen van Tidemand en op de foto te gaan met Timerzyanov, al enkele jaren een van mijn favorietjes. Mijn vader ging ook nog op de foto met Solberg, die uiteindelijk deze ronde van het wereldkampioenschap zou winnen. Ook vonden we nog een bizar grote, maar supercoole zetel (sponsored by Monster ofcourse, what else did you expect?), zagen we een co-rallypiloot-simulator en stond ik eventjes op het eerste schavotje van het podium (because why the hell not?)!

ENGLISH: My dad had been in Lohéac before, but my boyfriend and I hadn't, so we decided to go look at the circuit after we visited the musuem. I got Timerzyanow his signature and I have a picture with him! I also got Tideand his signature. My dad has a picture with Solberg, the winner of the weekend. We also found a huge chair (sponsored by Monster ofcourse, what else did you expect?), saw a co-rallydriver simulator and I stood on the podium (because why the hell not?)!


Ik ging nog gauw op de foto met een bordje van Lohéac. Daarna gingen we naar Rennes, zo'n 40 kilometer verderop, waar we verbleven in een Ibis Budget Hotel. Niet mijn favoriete verblijfplaats (geef mij maar een iets luxueuzere kamer), maar voor twee nachtjes kon ik er weer wel mee leven. Bovendien was er een gezellig restaurant vlakbij: Buffalo Grill. Ze hadden er -volgens mijn vader en mijn vriend- heerlijke maaltijden en ik -de vegetariër- kreeg er gratis frietjes à la volonté. Ja, we waren alledrie meteen helemaal fan. We zijn er de volgende avond dan ook opnieuw gaan eten! 

Zaterdag was het al redelijk druk op de rallycross, maar zondag zat het rond het circuit he-le-maal vol. Ik heb geen idee hoeveel mensen er waren, maar het waren er veel. That's for sure! Als je een goed plaatsje wilde bemachtigen, kon je maar beter op tijd aan het circuit staan. And that's exactly what we did! Om kwart voor zes 's ochtends (!) stonden we -net zoals enkele honderden anderen- al voor de poorten, die een kwartiertje later zouden opengaan. Wetende dat we er al een rit van een halfuur à drie kwartier op hadden zitten, kan je nagaan dat het vroeg opstaan was! Gelukkig was het niet zo koud, moesten we maar twee uur wachten tot de training zou beginnen en hadden we een goed plekje kunnen veroveren. Wanneer het licht begon te worden, werd het eventjes wat kouder, maar daarna bleek die zondag ontzettend warm te worden. Ik zat de hele dag in een topje en een shortje en ik zweette me nog steeds kapot. Gelukkig ook dat ik aan zonnebrandcrème had gedacht, want anders had ik er uit gezien als een kreeftje. And I just rather not!

ENGLISH: I wanted to take a picture of me with a Lohéac sign. Afterwards we went to Renned, about 40 kilometers away from Lohéac, to stay in a Ibis Budget Hotel. Nearby was a lovely restaurant: Buffalo Grill. My dad and my boyfriend loved the meals and I -the vegetarian- got fries à la volonté for free! Needless to say we went there again the next night!

It was quite busy on and around the rallycross circuit on Saturday, but Sunday was extreme. I don't know how many people there were, but there definitely were LOTS. If you wanted to get a good place, where you could see everything, you needed to be at the circuit really early. And that's exactly what we did! At a quarter to six we were waiting for tha gates to open. Luckily we were there so early, because only half an hour later, all the good places were taken. It's wasn't too cold, but it wasn't really warm either. Untill noon. All of a sudden the sun was shining like crazy and although I was wearing a tank top and shorts, I was sweating like a pig! Luckily I also remembered to bring sun cream!


De sfeer op de rallycross in Lohéac was geweldig. "Vous êtes le meilleur public du monde!" is een vaak gezegde zin en de duizenden rallycrossfans die er waren deden maar al te graag mee aan waves en schreeuwden hun longen eruit voor hun favorieten. Alle Franse fans werden telkens wanneer er een Fransman meedeed helemaal gek en supporterden voor niemand anders dan die Fransman. Erg leuk om te zien hoe patriottisch rallycrossfans kunnen zijn. Ja, het was fijn! Hopelijk tot volgend jaar, Lohéac!

ENGLISH: The atmosphere in Lohéac was really nice. "Vous êtes le meilleur public du monde!" is an often repeated sentence and all of the rallycross fans who were there loved doing waves and screaming their lungs out for their favourite drivers. Every French person there went all crazy when a French driver had to drive. Lovely to see how patriotic they were! Yes, I had a nice time. Hopefully I'll see you again next year, Lohéac!

Ik sluit graag af met een geweldig flatterende foto van mezelf! Because I'm sexy and I know it! ;)
I like to end this report with an extremely flattering picture of myself. Because I'm sexy and I know it! ;)


No comments:

Post a Comment

Thanks for sharing your opinion!