22 August 2014

ALCATRAZ 2014 | SATURDAY

Op de tweede zaterdag van augustus ging ik naar het hard rock & metal festival Alcatraz. Dit tweedaagse festival vond plaats in Kortrijk. Ik kon enkel op zaterdag gaan, omdat ik op vrijdag nog tot laat moest werken, maar gelukkig moest de line-up van zaterdag zeker niet onderdoen tegenover die van vrijdag. Ik keek vooral uit naar Twisted Sister, de headliner, maar ik heb ook enkele leuke 'nieuwe' bands ontdekt. Het was zeker een geslaagde dag dus! Interesse in mijn festivalavonturen? Lees dan snel verder voor mijn festivalverslag!

ENGLISH: I recently went to the hard rock & metal festival Alcatraz in Kortrijk, Belgium. I only went on Saturday, because I had to work quite late on Friday, but luckily the line-up from Saturday was as good as the one from Friday. I was looking forward to seeing Twisted Sister again, but I also discovered some 'new' bands, so it was definitely a nice day! Wanna know more about my time at this festival? Read on!

My Alcatraz 2014 wristband!


De eerste band die speelde was Four By Fate. Ik had nog nooit van deze band gehoord, maar de band heeft me zeer aangenaam verrast. Hun muziekstijl is echt iets voor mij. Erg leuke rockmuziek! Ik ga zeker meer van hen opzoeken! Ze hadden ook een leuke show, met vuurvlammen en vuurwerk. Jammer dat ze zo vroeg al moesten spelen. Ik had ze graag zien spelen als de festivalsfeer er al wat meer in zat!

ENGLISH: The first band to play that Saturday was Four By Fate. I had never heard of them before, but their music was really nice old school rock music. I'm definitely going to look for more music of them. They also had a cool show with flames and fireworks. Too bad they had to play so early already. I would've loved to see them play when the festival atmosphere was already there!


Na Four By Fate speelden Toxik, Xentrix en Prong. Ik heb alledrie deze bands 'gemist'. Ik was zo ontzettend moe -ik had er al een 57-uren werkweek opzitten toen- dat ik besloot om ergens achteraan de festivalweide eventjes lekker te gaan liggen in het gras. Eventjes veranderde in enkele uren. De drie 'gemiste' bands heb ik wel gehoord, maar de shows zijn volledig aan mij voorbijgegaan. Pas toen Arch Enemy -met een nieuwe zangeres!- begon te spelen, vond ik de energie om terug recht te staan en naar een show te gaan kijken. En wat een show! De muziek van deze band is niet helemaal mijn ding, maar wat een energie heeft die Alissa White-Gluz! En wat een stem! Die vrouw kan grunten!

ENGLISH: Toxik, Xentrix and Prong were playing after Four By Fate. I 'missed' these three bands. I was very tired -I had been working double shifts all week long- so I decided to just go and lay down in the grass for a little while. That little while turned into a couple of hours. I didn't see these three bands their shows, but I did hear their music and they didn't sound bad. When Arch Enemy started to play, I decided it was time for me to get back up. Nice show. Their music isn't completely my style, but that Alissa White)Gluz has a lot of energy and that lady can fucking grunt!


Na een lekker frietje met mayo was het tijd voor Sacred Reich. Ik kende ze niet, ik had er zelfs nog nooit van gehoord, maar oh god, zij waren mijn ontdekking van die dag! I like them! Wat een leuke muziek en wat een geweldig leuke sfeer hing er tijdens dat concert! Fun fact: er vloog een drone rond op het festival. Deze werd tijdens het optreden van Sacred Reich -op verzoek van de zanger- onthaald met een heleboel middelvingers. I wanna see that footage!

ENGLISH: After some nice French fries it was time for Sacred Reich. I didn't know the band, but oh god, they really was a great discovery! I like them! Nice music and a nice atmosphere during their concert! Great! Fun fact: a dron that was flying around the festival has seen quite a lot of middlefingers during the Sacred Reich show. I wanna see that footage!



Daarna was het tijd voor Channel Zero om op te treden. Dit was een optreden waar ik eerlijk gezegd niet bepaald naar uitkeek. Ik heb Channel Zero ooit eerder live gezien op Graspop Metal Meeting en vond er toen helemaal niets aan: ze stonden veel te luid en de muziek was m'n ding echt niet. Op Alcatraz heeft de band me echter aangenaam verrast. We hebben niet echt lang naar hun optreden gekeken, want we vonden dit een uitstekend moment om de kleine festival fair eens te gaan bezoeken, maar leuke achtergrondmuziek was het wel. Het Nederlandstalige nummer Duisternis vond ik eerder lachwekkend, maar de rest van hun set was wel goed. Volgende keer moet ik misschien toch ook eens naar hun show kijken!

ENGLISH: Then it was time for Channel Zero to play. This was the one gig I really didn't feel like seeing, because I had seen the band before at Graspop Metal Meeting and I really didn't like them back then. But at Alcatraz the band surprised me in a good way. I didn't see much of their show, because I was buying new albums for my collection at the small festival fair, but I kinda liked their music. The Dutch song Duisternis was rather funny, but all of the other songs weren't that bad! Maybe I should check out their show too next time!


Na Channel Zero -of Chanel Zéro zoals ik ze graag noem- was het tijd voor het optreden van W.A.S.P.! Dit was de tweede keer dit jaar dat we hen zagen en wederom waren we verbaasd over het feit hoe hard deze oude zakken nog kunnen rocken. En dat na meer dan dertig jaar! Eerlijk: ik ken alleen maar Wild Child van hen, dus uiteraard moest ik dit filmen! Geniet van deze -hopelijk kwaliteitsvolle- sfeerbeelden!

ENGLISH: After Channel Zero -or Chanel Zéro as I like to call them- it was time for W.A.S.P. to do their gig. This was the second time this year we saw them live and we were still surprised about how hard these old mofo's could still rock. I honestly only know their song Wild Child and I decided to film this song. Hopefully you'll be able to enjoy some nice footage!


Ten slotte kwam Twisted Sister: de headliner van het festival. Deze oude rockers lieten een halfuur op zich wachten, waardoor ze van ons wel wat minpunten kregen, maar hun show maakte alles weer goed. Dit was de derde keer op drie jaar tijd dat ik naar een optreden van hen ging en het was de derde keer op drie jaar tijd dat ze het denkbeeldige dag eraf speelden! Het was weer een geweldige performance. Het was leuk om hun klassiekers We're Not Gonna Take It, You Can't Stop Rock 'n Roll, Burn In Hell, I Wanna Rock, Under The Blade en The Price weer eens live te horen, maar hun optredens op Graspop in 2012 en 2013 zijn toch zeker niet overtroffen!

ENGLISH: Last but not least it was time for Twisted Sister! These old rockers started half an hour late, which made me quite grouchy, but their show made everything okay again. This was the third time withint three years that I saw this band live and I liked them very much again! It was a great performance. It was nice to hear their classics like We're Not Gonna Take It, You Can't Stop Rock 'n Roll, Burn In Hell, I Wanna Rock, Under The Blade en The Price again, but their gigs from GMM 2012 and 2013 definitely weren't topped!

Ik had graag ook van hen een nummer gefilmd voor in dit festivalverslag, maar tijdens het filmen verloor ik mijn gsm in de menigte. Ik heb hem zonder schade teruggevonden -thank god!- maar ik durfde hem hierna toch niet meer bovenhalen, so a (somewhat blurry) picture'll have to do. // I would've loved to have a video of them too, but while I tried to film I lost my phone in the crowd. Luckily I found it back -without any damage- but I was too afraid to get it out again, so a (somewhat blurry) picture'll have to do.


Ook al heb ik enkele bands gemist, was ik zeer moe en heb ik me weer ontzettend hard moeten ergeren aan crowdsurfers, was het een leuke dag. Ik heb Twisted Sister weer eens live gezien en ik heb weer enkele leuke nieuwe bands ontdekt!

ENGLISH: Although I missed a couple of bands because I was so tired and although the crowdsurfers really annoyed me, I had a nice day. 
I saw Twisted Sister again and I discovered some nice new bands!


SVEA'S ALCATRAZ 2014 REPORT!