11 July 2014

GRASPOP 2014 | SUNDAY

Dit was het vierde jaar op rij dat je mij gedurende een weekend eind juni op een wei in een Kempisch dorpje kon terugvinden. Het laatste weekend van juni 2014 vond namelijk Graspop Metal Meeting weer plaats in Dessel, Belgiƫ. Dit festival wilde ik voor geen geld ter wereld missen! Niet alleen was de line-up weer fantastisch, maar ik keek ook al het hele jaar weer uit naar die typische, iedereen accepterende, Graspopsfeer. Ik maak per dag een verslag van dit weekend, omdat ik mijn 'avonturen' graag wil delen met wie ze wil lezen. Laat me zeker iets weten als jij ook naar Graspop gaat. Misschien kunnen we eens samen gaan en wie weet sta jij volgend jaar dan ook in mijn verslag!

ENGLISH: I've been going to Graspop Metal Meeting for four years now. This festival takes place in a small town in the Belgian countryside, not too far from where I live. I like this festival so much! The line-up is always good, but I especially like the typically, accepting everybody, Graspop atmosphere. I am making a daily report of this long weekend, because I like to share my 'adventures' with anybody who'd like to read them. Be sure to let me know if you go to Graspop too. Perhaps we can go together next year and perhaps you'll be in my report as well then!




De zondag van Graspop begon voor ons al vroeg in de drukke Metal Dome met het optreden van Gloryhammer. Ik denk dat de drukte te maken heeft met het feit dat de persoon achter het keyboard bij Gloryhammer de frontman van Alestorm is. Dat maakt echter allemaal niet uit, want druk of niet, de show was fantastisch! Iedereen deed mee, de sfeer zat er echt dik in! Ook al kende ik geen enkel lied van deze band, toch heb ik me supergoed geamuseerd tijdens deze show. Aan het aantal decibels te horen, was ik zeker niet de enige!

ENGLISH: We started off this day with Gloryhammer in the Metal Dome. There were so many people there, it was unbelievable. I assume it was so crowded because the frontman of Alestorm plays the keyboard in Gloryhammer. But that doesn't even matter, because the show was so nice! The public was very enthousiastic and the atmosphere was amazing! Although I didn't know any of their songs, I had a blast! And I definitely wasn't the only one!


Meteen daarna kwam de Italiaanse band Rhapsody Of Fire spelen in de nu al een pak minder drukke Metal Dome. Een band wie we ook graag wilden zien. Ik kende er wederom niets van, maar ik ga er zeker meer van opzoeken, want de nummers klonken echt leuk!

ENGLISH: Rhapsody Of Fire was the next band we wanted to see. They also played in the Metal Dome, but all of a sudden it wasn't so crowded anymore. There were still loads of people, but it wasn't the same. They were really good though, so I'll definitely look 'em up.


Daarna was het tijd voor Vandenberg's Moonkings. We hadden deze band al vanop een afstandje gehoord op Fortarock en ze klonken zo ontzettend goed dat we besloten om ze nu weer te gaan kijken. Ik vond ze deze keer iets minder dan op Fortarock, maar ze waren nog steeds heel goed. Ik vind het ook echt superleuk om de vrouwelijkere danspasjes van de zanger te zien!

ENGLISH: Another band we wanted to see in the Metal Dome was Vandenberg's Moonkings. We had seen them play at Fortarock before and they sounded so good there that we really wanted to see them again. They weren't so amazing this time, but they still rocked the hell out of the Dome. I also really liked the way the singer danced, it was very feminin.


Vervolgens zijn we gaan chillen bij Alice In Chains. Ik kende er geen muziek van, maar vond ze wel supergoed klinken. Het was een gezellig tussendoortje op de drukker dan verwachte laatste dag van Graspop 2014. Af en toe uitrusten is zeker geen overbodige luxe. Zeker niet als je daarna naar een optreden van Sebastian Bach gaat!

ENGLISH: After Vandenberg's Moonkings we went to see Alice In Chains from a distance. I didn't know their music, but they sounded great. It was a nice little resting moment for us. And we could use it, because after the we went to see Sebastian Bach!


De show van Sebastian Bach was FAN-TAS-TISCH. De show was zo energiek dat ik daarna even frisse lucht en een zitpauze nodig had. Ze speelden bijna alleen maar nummers van Skid Row -de band waar Sebastian Bach jarenlang frontman van is geweest- maar dat is goed, want veel van zijn eigen nummers kende ik toch niet, haha. Hij opende de show met Slave To The Grind, maar ook 18 And Life, Piece Of Me, I Remember You en Monkey Business zijn de revue gepasseerd. Bij Youth Gone Wild was het echt los gehen! Ik was wel mijn Hep Alien plakaat vergeten (Gilmore Girls fans will get this one), maar dat doe ik volgende keer wel dan. Wat een feest!

ENGLISH: Sebastian Bach was A-MA-ZING! The show was full of energy and the atmosphere was awesome. They played a lot of Skid Row songs, which was nice, because I knew quite a lot of those, haha. I heard Slave To The Grind, 18 And Life, Piece Of Me, I Remember You and Monkey Business. It was one hell of a party when they played Youth Gone Wild. It was amazeballs and I wish I could go back!


Rob Zombie was het volgende optreden op onze planning. Ik wist niet goed wat ik er van moest verwachten. Ik had hem nog nooit gezien of gehoord, maar eigenlijk viel hij heel goed mee. Niet helemaal mijn ding -he looks grose, al had ik aan zijn naam wel door moeten hebben dat hij eruit ziet als een zombie- maar wel een leuke rock 'n roll show!

ENGLISH: Next up was Rob Zombie. I had no idea what to expect, but he wasn't bad at all. He looks really grose, but he definitely knows how to throw a rock 'n roll party!



Tenslotte gingen we ook nog naar Black Sabbath kijken. Ik heb Ozzy al slechter gezien, maar toch vond ik er niet zo veel aan. Iron Man en Paranoid meezingen is leuk, maar anderhalf uur naar hen luisteren was voor mij toch net iets te veel van het goede. We zijn blijven kijken tot de surprise die als afsluiter van Graspop kwam, maar dat was een grote teleurstelling. Ze hadden beter Black Sabbath gewoon laten afsluiten, zodat ik een uur eerder in mijn bed kon kruipen na een lang, vermoeiend, maar toch weer wel geslaagd Graspop Metal Meeting weekend.

ENGLISH: Then we went to see Black Sabbath. I've seen Ozzy way worse, but I wasn't a big fan of his performance. Singing along to Paranoid and Iron Man was fun, but one hour and a half of Black Sabbath was too much for me. We stayed because we wanted to know what the big surprise was, but Diablo Radio was a giagantic fail. But I did enjoy my fourth Graspop Metal Meeting weekend!


Zondag was de dag waarop ik het minste van verwachtte, maar waarop ik uiteindelijk een zalige tijd heb beleefd. Veel goede, indrukwekkende optredens van zowel bekende als minder bekende bands! Mijn hoogtepunten van de dag waren Gloryhammer en Sebastian Bach.

ENGLISH: Although Sunday was the day I expected the least it was the day on which I had the most fun. I saw a few amazing shows and had a lot of fun during them. My highlights of the day were Gloryhammer and Sebastian Bach.

SVEA'S GRASPOP REPORT 2014!
Thursday, FridaySaturday, Sunday
Random memories of GMM14